Rreth nesh
Numrat Seritë Blog
ESE Intervistë
Të gjithë artikujt
AUTORI
Filozofi Psikologji/Psikanalizë Letërsi Sociologji
DOKUMENTAR LIGJËRATË PUBLIKE

Ni Poet – ni Poezi

Ni Poet – ni Poezi

Halil Matoshi

Ikona e gjithkohshme e pafajësisë Xhevdet Bajraj “Djali ishte gjashte vjeҁ, vajza tetë dhe qanin”.

Poezinë e Bajrajt “Djali ishte gjashte vjeҁ, vajza tetë dhe qanin” e shquen fryma e revoltës së heshtun, e cila përmes verbit poetik arrinë “me e fsheh” dhunën e zhveshun -prej spotit – mëton ndreqjen e botës përmes artit (kemi artin për mos me dekë nga e vërteta, Nietzche).

Poeti ironizon me prodhuesit e shamisë së zezë të pushkatimit, pra vetë idenë e mbylljes së syve dhe, me të mbyllur sytë (mos me pa, vështrue krimin) hapet ni dritare e vagullt ose ni portë e fsheht, ajo e fëmijërisë nëpër të cilën personazhi fluturon larg në të kaluemën, në gjithkohësi dhe dyzash rri këtu, në ngjarje – në spot. Ni fëmijë që i hedhet babës përmbi, me e mbrojtun me forcën e brishtë të pafajësisë nga dhuna, âsht piknisht ikonë poetike e Bajrajt.

Paul Riceur tu e folë për ikonën dhe fotografinë thotë se lidhja mes “fjalëve” dhe “të shohësh sikur…” âsht psikolinguistike. Çasti i ndjeshmërisë së metaforës tek Aristoteli paraqitjes si karakteri i gjallë i metaforës si fuqi e saj “që ta qet para syve”. Riceur thotë se bash   sikur ikona në kultin bizantin, ikona verbale përbâhet nga shkrimja e kuptimit dhe ndjeshmërisë. Akti i leximit vërteton se kuptimësia e gjuhës poetike nuk âsht shkrimje e kuptimit dhe zânit, porse shkrijme e kuptimësisë në një mori fotografish të evokueme ose të nxituna dhe mu kjo shkrimje krijon “kuptimësinë ikonike”. Marcus B. Hester, sipas Riceur, me fotografi nënkupton përshtypjen e ndjeshmënisë të evokueme në kujtime.

Kjo poezi âsht e nji ndjeshmënie të naltë dhe qëndron e pezullt në murin e historisë si një ikonë e paprekun nga flakët, në Kishën e djegun.

DJALI KISHTE GJASHTË VJET

VAJZA TETË DHE QANIN

E nxorën nga automobili me dhunë

Njëri mbante automatikun si bishën që vështirë ndalet

Të tjerët e goditnin me shkopinj gome kërbaç djalli

Gruaja mori fëmijët në prehër dhe qante

Djali i kishte gjashtë vjet vajza tetë

Dhe klithnin deri në kupë të qiellit

Askund zot për ta askund mëshirë

Fëmijët herë vështronin babanë herë nënën

Atëherë djali hapi portën dhe vrapoi

Nëpër fëmijërinë e tij të vrarë ra mbi babanë

Shkopinjtë e zinj mbetën në ajër si degë të shtrira të vdekjes

Kalimtarët e rastit zunë të afrohen ngadalë

Policët pështynë dhe ikën duke sharë në gjuhën e tyrë

Djali i kishte gjashtë vjet vajza tetë

Nëna e tyre njëzetetetë dhe të gjithë qanin.

Xhevdet Bajraj

Autor: Halil Matoshi

Rreth artikullit: Vëllime: Liria e tmerrit, Botim i vitit 2000, Prishtinë

Publikuar nga:

Instituti Britm i parë është organizatë jo-fitim prurëse që për qëllim ka promovimin e mendimit filozofik, artit dhe kulturës, përmes botimeve, përkthimeve, ligjëratave, duke sjellë mendimin filozofik më pranë lexuesit dhe duke nxitur të menduarit filozofik për çështjet më kritike të shoqërisë. I themeluar në tetor të vitit 2020 në Prishtinë, Britm i parë ka publikuar ueb-faqen e tij e cila do të jetë platforma kryesore e komunikimit me publikun.

1 Korrik, 2022
Postime të ngjashme
Shenja dhe simbole
Për të katërtën herë në po aq vite ata po përballeshin me hallin se çfarë dhurate ditëlindjeje t’i sillnin të riut që ishte çmendur pashërueshëm. Ai nuk kishte dëshira. Objektet e krijuara nga njeriu për
Nge
Fjalët ma s’miri përkthehen natën:kur roja të ndal për një cigare.Kur shiun e ke afër,po shtëpinë ma ngat. Kur t’vjenme u pshurrë te kantat e bërllogut,e macat e çojnë krytë prej kutisë së Hallall Picëssi
Vdekja e autorit
"Vdekja e autorit" është një ese e vitit 1967 nga kritiku letrar dhe teoricieni francez Roland Barthes. Eseu e Barthes-it argumenton kundër praktikës së kritikës letrare tradicionale për t'u mbështetur në synimet dhe biografinë e
Taibi
Me të nisur vendosjen në Soliterin e Kuq, në Prijedor, në pranverën e hershme të vitit 1975 një grumbull i madh fëmijësh ulërinin në livadhin midis dy soliterësh, dy ndërtesa minatorësh. Bënin njeriun prej bore
Mbi të vërtetën artistike
Aktorja e re me joshje zgjati dorën për “dorëputhje” e aktori, partneri i saj i cili duhej ta puthte atë dorë, s’i hiqte sytë lëkurës së çarë dhe thonjve të kafshuar, kyçeve të fryra nga